Sector
  • Vo
Vakinhoud
  • Vakoverstijgende inhouden en vaardigheden
Trefwoorden
  • formatief evalueren

Zelfscan Docentactiviteiten in de FE-cyclus

12-11-2018

​​​​​​​In de FE-cyclus van Gulikers & Baartman (2017) staat in elke van de vijf fasen van de FE-cyclus centraal wat de docent DOET in de klas op het gebied van formatief evalueren. In deze zelfscan wordt dat omgezet in een aantal vragen bij elke fase: wat DOE ik in de klas?​​​​

Doelen

  • ​Inzichtelijk maken wat je daadwerkelijk al DOET als docent aan formatief evalueren.
  • Analyseren en evalueren daarvan met het oog op te ondernemen concrete stappen.
  • Voorbereiden van een gesprek met collega's op basis van de eigen praktijk.

​Werking

  • Download de scan.
  • Bij elke fase van de FE-cyclus staan uitspraken over wat je als docent DOET; geef aan elke uitspraak een score tussen 1 (bijna nooit) en 5 (heel vaak).
  • Geef ook bij elke fase aan hoe BEKWAAM je je voelt in het uitvoeren van die fase.
  • Kijk na het invullen terug naar activiteiten waar je jezelf een hoge score hebt gegeven. Geef bij ten minste één hiervan concreet voorbeeld waar collega's wat aan kunnen hebben.
  • Kijk ook terug naar activiteiten waar je jezelf een lage score hebt gegeven. Benoem bij ten minste één ervan een actie die je wilt doen om te kunnen groeien in je FE-bekwaamheden.

​​Tips

  • Druk de ingevulde scan af.
  • Ga in gesprek met c​ollega's die ook de scan hebben ingevuld over wat jij individueel en jullie als collega's nodig hebben om kennis en ervaringen te delen en je (verder) te bekwamen in formatief lesgeven.

Voorb​​​eeld

Zelfscan2.png​ 

​​