Sector
  • Vo

Werkvorm Stille Muur - in gesprek met elkaar over uitgewerkte plannen

14-12-2018

​​​​​​​Als er een weg is ingeslagen door de school moet dat ook zijn beslag krijgen in concrete acties en veranderingen. Dat kan in een eerste versie van een plan van aanpak of actieplan omschreven worden (door de schoolleiding of een speciaal ingestelde groep). Vervolgens moet zo'n actieplan gedeeld worden met alle collega's. Dat kun je doen in een vergadering, maar daarin hebben vaak slechts enkele collega's een actieve inbreng. Deze werkvorm activeert iedereen, doordat het een beroep doet op peer education (wat hebben we samen in huis?) en focust op 'wat hebben we samen te ontwikkelen?'

Deze methode is geschikt als methode wanneer er sprake is van een keerpunt, vernieuwing en er een voorzet is voor de eerste versie van een actieplan waaraan schoolleiding en collega's zich committeren.

Doelen​​

  • delen en bespreken van een eerste versie van een actieplan
  • verbinding maken in een grotere groep mensen (van 20 tot 200)
  • doorbreken van bestaande en traditionele kaders binnen de school en traditionele groepen
  • input (kennis ideeën) halen uit het eigen team; organiseren dat iedereen waardevolle en zichtbare inbreng kan hebben

​​​​Werkwi​​​​jze

  • Hang een aantal flappen op aan de muren van de ruimte, minimaal één per tien deelnemers, meer mag ook.
  • Deelnemers lopen rond en schrijven hun antwoord / mening / opvatting op een of meer flappen, bijvoorbeeld op de vraag 'Waarom formatief evalueren?'
  • In de vier rondes wordt met verschillende kleuren gewerkt. Zorg dat er per ronde slechts één kleur stift beschikbaar is. Bij elke flap twee tot drie stiften (dus eerst drie zwarte, dan drie rode en dan drie groene).
    · Ronde 1: In het zwart schrijf je antwoord / opvatting / overweging op de vraag. Er wordt niet gereageerd op elkaars reacties en niet gepraat 
    · Ronde 2: In het rood wordt gereageerd op wat er al staat, maar dat gebeurt opbouwend, voortbordurend, constructief. In stilte.
    · Ronde 3: In het groen worden kritische vragen/kanttekeningen geplaatst: hoe dan en wat dan? Nog steeds in stilte.
    · Ronde 4: Rondlopen, lezen, praten, compleet maken (groen): waar moeten we zeker aan denken?
  • De opbrengsten worden vlot (bijv. een week later) gedeeld met de groep en ook wordt (mee)gedeeld wanneer de vervolgactie wordt ondernomen. De opbrengst is een voorzet voor versie 1.1 of 2.0 van het actieplan.

Tips​​

  • Zorg voor een geschikte ruimte die groot genoeg is om rond te lopen zonder elkaar te storen.
  • Zorg voor voldoende flappen en stiften,
  • Bedenk van tevoren wie de werkvorm leidt (externe begeleider, schoolleider, teamleider, docent?)
  • Bedenk wie (drie of vier mensen?) hetgeen op de flappen geschreven is gaat uitwerken, de opbrengsten bij elkaar gaat brengen. Dit kan van tevoren worden vastgesteld of aan de groep gevraagd worden.