Scholen kunnen uiteenlopende keuzes maken voor de inrichting van hun onderwijsaanbod. Bij de ene school past thematisch onderwijs, een andere kiest ervoor om vakken op elkaar af te stemmen en meer vanuit een klassieke vakkenstructuur te werken. Welke vorm scholen ook kiezen, het is belangrijk voor leerlingen dat zij ervaren hoe onderdelen van het aanbod met elkaar samenhangen en hoe deze onderdelen bijdragen aan de ontwikkeling van hun kennis en vaardigheden. Het aanbod moet van betekenis zijn voor leerlingen en hen motiveren zich te verbinden met de wereld buiten de school.
Praktijk
- Aansluitingsnetwerk vo-ho Fryslân
Buitenschoolse ontwikkeling: docenten willen meer - Bonhoeffer College, Enschede
Ruimte voor talent in ondernemerschap - De Buitenburcht, Almere
Ontdekkend leren dankzij themagerichte wereldoriëntatie - Corlaer College, Nijkerk
Beoordeling biedt handvat voor feedback - De Eenhoorn, Hoorn
Kiest thema als anker - Heliomare, Wijk aan Zee
Grondig en gestaag vernieuwen - De Hommel, Venray
In bedachtzame stappen naar betekenisvol leren - Dr.-Knippenbergcollege, Helmond
Zet in op bèta met NLT en O&O - OBS De Koningslinde, Vught
Onderzoeken en ontdekken met de Toverballenkar - De Kraanvogel, Almere-stad
Leskracht: nieuwe impuls - De Marnewier
Over samenhang tussen vakgebieden vanuit cultuureducatie - 't Ravelijn, Steenbergen
Strakke Ravelijn-route naar beroepsgerichte profielen - Het Scala College, Alphen aan den Rijn
Bedenken wat leerlingen denken - De Singel, Breda
Thema als bindende factor - Sint-Vituscollege, Bussum
Toegepast, betekenisvol en doelgericht onderwijs - Het Streek, Ede
Bereidt leerlingen voor op de toekomst - Tiener College, Gorinchem
Doorlopende leerlijn - Het IJburg College, Amsterdam
Geen school, maar een leergemeenschap - Zuyderzee Lyceum, Emmeloord
Samenhang en digitale leermiddelen
Producten: