Sector
  • Po
  • Vo
  • So/Vso
Vakinhoud
  • Vakoverstijgende inhouden en vaardigheden
Leerplankundig thema
  • Computational thinking
  • ICT basisvaardigheden
  • Informatievaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Leerlijn
  • Curriculum
  • Digitale geletterdheid
  • 21e eeuwse vaardigheden
  • Leermiddelen
Trefwoorden
  • Programmeren
  • Domotica
  • Virtual reality
  • Robotica
  • Coding

Leerlijnen digitale geletterdheid

19-3-2019
Er zijn voorbeeldleerlijnen digitale geletterdheid​ voor po en vo beschikbaar. Hiermee kunt u de ontwikkeling van de leerling volgen, een schooleigen programma vormgeven of ideeën opdoen voor de inzet van leeractiviteiten en concrete lessen. De leerlijnen zijn te vinden via:

De afgelopen jaren heeft SLO samen met leraren voorbeeldleerlijnen digitale geletterdheid ontwikkeld. Dit is gebeurd met scholen die al aan digitale geletterdheid werkten of ermee aan de slag wilden. Binnen de eigen schoolcontext hebben de leraren voor digitale geletterdheid of aspecten daarvan een lesprogramma gemaakt en input gegeven voor de leerlijnen. 

 

De voorbeeldleerlijnen bestaan uit de onderdelen computational thinking, mediawijsheid, informatievaardigheden en ICT basisvaardigheden. Deze versie is een vervolg op de voorbeeldleerlijnen van 2017. De doelen voor primair onderwijs zijn aangepast en er is nu ook een uitwerking voor de onderbouw en bovenbouw voortgezet onderwijs opgenomen.

 

Wij horen graag uw ervaringen zijn en zullen de leerlijnen op grond van gebruikerservaringen aanpassen en aanvullen.

Strijker A (2017 ) NOT Digitale geletterdheid in het onderwijs (lite)_cr.jpg 

 

 

Om verschillende partijen bij elkaar te brengen en de discussie mogelijk te maken rond het onderwerp digitale geletterdheid is een discussiegroep digitale geletterdheid geopend. Hier willen we informatie delen en mensen bij elkaar brengen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp.

 Zie ook

 

 

Samenhang en afstemming N&T-vakkenhttp://natuurentechniek.slo.nl/thema-overzicht/samenhang-en-afstemmingSamenhang en afstemming N&T-vakken46028aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070018B17C127B844F1F8A6B27784E8BA009007CE2F566022A804A9E2E571969005E5DMeer samenhang in het onderwijsaanbod kan de onderwijskwaliteit vergroten. Want samenhang maakt leerstof voor leerlingen betekenisvoller en begrijpelijker.
Strakke Ravelijn-route naar beroepsgerichte profielenhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/praktijk-in-beeld/ravelijnStrakke Ravelijn-route naar beroepsgerichte profielen49579aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD5110700FBE73CE0E9D417468EC6DD73E85D3DEADomeinleren en werken in leergebieden: voor ’t Ravelijn – een vmbo-school in Steenbergen – is het een goede voorbereiding op de beroepsgerichte profielen.
Digitale geletterdheidhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/projecten/digitale-geletterdheidDigitale geletterdheid32666aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD5110700FBE73CE0E9D417468EC6DD73E85D3DEAIn het huidige curriculum is nog te weinig aandacht voor digitale geletterdheid. Als er al aandacht voor is, dan is deze versnipperd en weinig samenhangend. In het onderwijs van de toekomst krijgen digitale vaardigheden een prominentere plaats.
Leerlijn programmeren stoomt kinderen klaar voor de toekomsthttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/nieuws-overzicht/leerlijn-programmeren-stoomt-kinderen-klaar-voor-de-toekomstLeerlijn programmeren stoomt kinderen klaar voor de toekomst32566aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD5110700FBE73CE0E9D417468EC6DD73E85D3DEAProgrammeren is op steeds meer scholen in trek, maar hoe geef je daar op een goede manier invulling aan? Dat kan met de nieuwe leerlijn programmeren die vandaag wordt gepresenteerd door de PO-Raad in samenwerking met SLO en Kennisnet.
Computational thinkinghttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/ctComputational thinking32434aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0AComputational thinking is het procesmatig (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om met computertechnologie het probleem op te lossen. Het gaat daarbij om een verzameling van denkprocessen waarbij probleemformuler...