Sector

  • Po
  • Vo
  • So/Vso

Vakinhoud

  • Vakoverstijgende inhouden en vaardigheden

Leerplankundig thema

  • Computational thinking
  • ICT-basisvaardigheden
  • Informatievaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Leerlijn
  • Curriculum
  • Digitale geletterdheid
  • 21e eeuwse vaardigheden
  • Leermiddelen

Trefwoorden

  • Coding
  • Programmeren
  • Virtual reality
  • Robotica

Leerlijnen digitale geletterdheid

18-7-2017

​​​De nieuwe leerlijn digitale geletterdheid is nu beschikbaar. De leerlijn bestaat uit de onderdelen computational thinking, mediawijsheid, informatievaardigheden en ICT basisvaardigheden. De leerlijnen zijn op aanvraag beschikbaar via digitalegeletterdheid@slo.nl.

Komend jaar willen we samen met scholen en uitgevers de leerlijnen en leermiddelen voor digitale geletterdheid uitproberen en ontwikkelen. De leerlijnen zijn ontwikkeld op basis van de voorbeeldmatige leerplankaders van digitale geletterdheid en zijn te gebruiken voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Daarnaast worden er voorbeelden gegeven van leermiddelen zoals leeractiviteiten, lessen, lessenseries en methodes die gekoppeld zijn aan de leerlijnen.

Strijker A (2017 ) NOT Digitale geletterdheid in het onderwijs (lite)_cr.jpg 

 

 

Om verschillende partijen bij elkaar te brengen en de discussie mogelijk te maken rond het onderwerp digitale geletterdheid is een discussiegroep digitale geletterdheid geopend. Hier willen we informatie delen en mensen bij elkaar brengen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp.

 Zie ook

 

 

Samenhang en afstemming N&T-vakkenhttp://natuurentechniek.slo.nl/thema-overzicht/samenhang-en-afstemmingSamenhang en afstemming N&T-vakken46028aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070018B17C127B844F1F8A6B27784E8BA009007CE2F566022A804A9E2E571969005E5DMeer samenhang in het onderwijsaanbod kan de onderwijskwaliteit vergroten. Want samenhang maakt leerstof voor leerlingen betekenisvoller en begrijpelijker.
Strakke Ravelijn-route naar beroepsgerichte profielenhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/praktijk-in-beeld/ravelijnStrakke Ravelijn-route naar beroepsgerichte profielen24706aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD5110700FBE73CE0E9D417468EC6DD73E85D3DEADomeinleren en werken in leergebieden: voor ’t Ravelijn – een vmbo-school in Steenbergen – is het een goede voorbereiding op de beroepsgerichte profielen.
Digitale geletterdheidhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/projecten/digitale-geletterdheidDigitale geletterdheid57462aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD5110700FBE73CE0E9D417468EC6DD73E85D3DEAIn het huidige curriculum is nog te weinig aandacht voor digitale geletterdheid. Als er al aandacht voor is, dan is deze versnipperd en weinig samenhangend. In het onderwijs van de toekomst krijgen digitale vaardigheden een prominentere plaats.
Leerlijn programmeren stoomt kinderen klaar voor de toekomsthttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/nieuws-overzicht/leerlijn-programmeren-stoomt-kinderen-klaar-voor-de-toekomstLeerlijn programmeren stoomt kinderen klaar voor de toekomst36839aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD5110700FBE73CE0E9D417468EC6DD73E85D3DEAProgrammeren is op steeds meer scholen in trek, maar hoe geef je daar op een goede manier invulling aan? Dat kan met de nieuwe leerlijn programmeren die vandaag wordt gepresenteerd door de PO-Raad in samenwerking met SLO en Kennisnet.
Computational thinkinghttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/ctComputational thinking24639aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0AComputational thinking is het procesmatig (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om met computertechnologie het probleem op te lossen. Het gaat daarbij om een verzameling van denkprocessen waarbij probleemformuler...