Sector
  • Po
  • Vo
  • So/Vso
Vakinhoud
  • Vakoverstijgende inhouden en vaardigheden
Leerplankundig thema
  • Computational thinking
  • ICT basisvaardigheden
  • Informatievaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Leerlijn
  • Curriculum
  • Digitale geletterdheid
  • 21e eeuwse vaardigheden
  • Leermiddelen
Trefwoorden
  • Coding
  • Programmeren
  • Virtual reality
  • Robotica

Leerlijnen digitale geletterdheid

12-3-2018

Er is een nieuwe versie van de voorbeeldleerlijnen digitale geletterdheid​ voor po en vo beschikbaar. Hiermee kunt u de ontwikkeling van de leerling volgen, een schooleigen programma vormgeven of ideeën opdoen voor de inzet van leeractiviteiten en concrete lessen. De leerlijnen zijn beschikbaar op:

De afgelopen jaren heeft SLO samen met leraren deze voorbeeldleerlijnen digitale geletterdheid ontwikkeld. Dit is gebeurd met scholen die al aan digitale geletterdheid werkten of ermee aan de slag wilden. Binnen de eigen schoolcontext hebben de leraren voor digitale geletterdheid of aspecten daarvan een lesprogramma gemaakt en input gegeven voor de leerlijnen. 

 

De voorbeeldleerlijnen bestaan uit de onderdelen computational thinking, mediawijsheid, informatievaardigheden en ICT basisvaardigheden. Deze versie is een vervolg op de voorbeeldleerlijnen van 2017.  De doelen voor primair onderwijs zijn aangepast en er is nu ook een uitwerking voor de onderbouw en bovenbouw voortgezet onderwijs opgenomen.

 

U kunt de voorbeeldleerlijnen ook aanvragen door een email te sturen naar digitalegeletterdheid@slo.nl​. U wordt dan op de hoogte gehouden van nieuwe versies.  Op dit mailadres kunt u ook terecht voor feedback op de voorbeeldleerlijnen. Wij horen graag uw ervaringen en zullen de leerlijnen op grond van gebruikerservaringen aanpassen en aanvullen.

Strijker A (2017 ) NOT Digitale geletterdheid in het onderwijs (lite)_cr.jpg 

 

 

Om verschillende partijen bij elkaar te brengen en de discussie mogelijk te maken rond het onderwerp digitale geletterdheid is een discussiegroep digitale geletterdheid geopend. Hier willen we informatie delen en mensen bij elkaar brengen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp.

 Zie ook

 

 

Voorbeeldmaterialen informatievaardighedenhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/informatievaardigheden/voorbeeldmaterialenVoorbeeldmaterialen informatievaardigheden42793aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0A​SLO ontwikkelt samen met leraren basis- en voortgezet onderwijs voorbeeldmaterialen voor informatievaardigheden. Daarnaast zijn lesmaterialen van uitgevers en andere instanties geïnventariseerd.
Voorbeeldmaterialen ICT basisvaardighedenhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/ict-basisvaardigheden/voorbeeldmaterialenVoorbeeldmaterialen ICT basisvaardigheden42742aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0ASLO ontwikkelt samen met leraren basis- en voortgezet onderwijs voorbeeldmaterialen voor ICT-basisvaardigheden. Daarnaast zijn lesmaterialen van uitgevers en andere instanties geïnventariseerd.
Voorbeeldmaterialen computational thinkinghttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/computational-thinking/voorbeeldmaterialenVoorbeeldmaterialen computational thinking42736aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0ASLO ontwikkelt samen met leraren basis- en voortgezet onderwijs voorbeeldmaterialen voor computational thinking. Deze voorbeeldmaterialen sluiten aan op het voorbeeldmatig leerplankader voor computational thinking.
Trends in onderwijs voor Curriculum en ICT in Curriculumspiegel 2017http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/trends-in-curriculum-en-ict-in-curriculumspiegel-2017Trends in onderwijs voor Curriculum en ICT in Curriculumspiegel 201742679aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0ARobotisering, kunstmatige intelligentie, virtual reality, machinelearning, nepnieuws, digitale geletterdheid en meer aandacht voor cybercrime zijn trends die in het onderwijs een plaats moeten krijgen. De Curriculumspiegel 2017 gaat hier op in.
Hoe het onderwijs de digitale werkelijkheid moet en kan bijhoudenhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/hoe-het-onderwijs-de-digitale-werkelijkheid-moet-en-kan-bijhoudenHoe het onderwijs de digitale werkelijkheid moet en kan bijhouden42676aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0AIn het onderwijs van de toekomst mogen digitale vaardigheden niet ontbreken omdat ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie, robotisering en machine learning erg snel gaan. In dit artikel worden verschillende trends beschreven en voorbeelden gegeven.