Hoe weet ik waar mijn leerlingen staan? 19 werkvormen

13-12-2018

​​​​​​​​Feedback.pngFormatieve evaluatie heeft als primair doel om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces.​

Doel​​en

Om inzicht te krijgen waar leerlingen zich bevinden in hun leerproces korte activiteiten inzetten aan het begin, tijdens of aan het einde van de les.

Op basis van de uitkomst van de activiteiten stelt u uw instructies / leeractiviteiten / inhouden bij.

Deze activiteiten kunt u inzetten als:

  • ​feed-up (waar gaat de leerling heen?);
  • feedback (waar staat de leerling?);
  • feed forward (hoe komt de leerling daar?).​ 

Werkin​g

Hieronder vindt u alle 19 beschreven activiteiten met een aanduiding op welk moment in de les ze gebruikt kunnen worden. Rechtsonder is een link naar de volledige publicatie met alle 19 activiteiten.
- Activiteit 1 -
(begin les) ​
- Activiteit 2 -
(begin les)
- Activiteit 3 -
Even schrijven/tekenen (begin, einde les)
- Activiteit 4 -
(begin, einde les)
- Activiteit 5 -
(tijdens les)
 
- Activiteit 6 -
Iedereen denkt na (tijdens, einde les)
- Activiteit 7 -
(tijdens, einde les)
- Activiteit 8 -
(tijdens, einde les)
- Activiteit 9 -
(tijdens, einde les)
- Activiteit 10 -
(tijdens, einde les)
- Activiteit 11 -
Dobbelen of draaien (tijdens, einde les)
- Activiteit 12 -
(tijdens, einde les)
- Activiteit 13 -
(tijdens, einde les)
- Activiteit 14 -
Plus-Minus-Interessant (einde les)
- Activiteit 15 -
Twee minuten delen (einde les)
- Activiteit 16 -
(einde les)
- Activiteit 17 -
(einde les)
- Activiteit 18 -
(einde les)
 
- Activiteit 19 -
(einde les)
- Activiteit 1 t/m 19 - 
 

​Voorbeeld​​​​HWIWMLSvoorbeeld.png