Sector
  • Vo
Trefwoorden
  • formatief evalueren
  • Formatieve evaluatie

Concept checks

27-5-2019

​​​In de les in enkele minuten begrips- en andere leerproblemen opsporen én er onmiddellijk en adequaat op reageren? Ed van den Berg beschrijft in deze publicatie eenn heel scala aan mogelijkheden voor veel vakken.​​​​

In het kort gaat dat als volgt: 

  • ​De docent stelt een klassikale vraag over een belangrijk leerdoel van de les (we noemen dit een concept check). 
  • Leerlingen antwoorden individueel, op papier, op een manier die snel te controleren is in een snel antwoordformat, bijvoorbeeld met een diagram of grafiek, of een kruisje in een kolom. 
  • De docent loopt rond en ziet binnen een minuut antwoorden van een stuk of tien leerlingen, dat is redelijk representatief voor de klas. 
  • De docent weet daardoor al snel welke fouten er gemaakt worden (diagnose) en kan de les daarop aanpassen en feedback geven (snelle feedback). 
  • De docent kan de antwoorden op papier verzamelen, maar ook via digitale systemen als Socrative, Plickers of GoFormative. 
In deze publicatie laten we aan de hand van concrete voorbeelden verschillende vormen van snelle diagnose zien bij verschillende vakken. 
Aan de hand van de cyclus van formatief evalueren van Gulikers en Baartman (2017) beschrijven we hoe formatieve lesactiviteiten reacties aan leerlingen kunnen ontlokken en hoe je die kunt verzamelen, analyseren en interpreteren. Zodat je de resultaten met leerlingen kunt delen en ze productief kunt gebruiken in het leerproces.