Leerplankundig thema
  • Digitale geletterdheid
  • 21e eeuwse vaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Computational thinking
  • ICT basisvaardigheden
  • Informatievaardigheden
Trefwoorden
  • Machine learning
  • Robots
  • CT
  • Robotica
  • Computational thinking
  • AI
  • Kunstmatige intelligentie

Hoe het onderwijs de digitale werkelijkheid moet en kan bijhouden

16-10-2017

In het onderwijs van de toekomst mogen digitale vaardigheden niet ontbreken omdat ontwikkelingen erg snel gaan. In dit artikel worden verschillende trends beschreven en voorbeelden gegeven. Hierbij gaat het onder andere over:

  • Kunstmatige intelligentie
  • Robotisering
  • Machine learning
  • Domotica
  • Internet of things
  • Nepnieuws

In de Curriculumspiegel 2017 wordt verder ingegaan op deze trends en de relatie met het onderwijs en de rol van digitale geletterdheid.

Digitale geletterdheid bestaat uit een combinatie van:

  • ICT vaardigheden: alles wat nodig is om de werking van computers en netwerken te begrijpen; leren omgaan met verschillende soorten technologieën.
  • Computational thinking: het procesmatig (her)formuleren van problemen om met behulp van ICT-technieken en –gereedschappen oplossingen te vinden. Bewustwording van ICT-mogelijkheden maakt er deel van uit.
  • Informatievaardigheden: analyseren van informatie uit digitale bronnen, kritisch en systematisch zoeken, selecteren en verwerken van informatie en deze op bruikbaarheid en betrouwbaarheid beoordelen.
  • Mediawijsheid: de kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee leerlingen zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in de complexe digitale wereld.

 Zie ook

 

 

Kritisch denkenhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/kritisch-denkenKritisch denken52845aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0ABij kritisch denken gaat het om het vermogen om zelfstandig te komen tot weloverwogen en beargumenteerde afwegingen, oordelen en beslissingen.
Leerlijnen digitale geletterdheidhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/projecten/leerlijnen-digitale-geletterdheidLeerlijnen digitale geletterdheid32569aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD5110700FBE73CE0E9D417468EC6DD73E85D3DEA​Er zijn voorbeeldleerlijnen digitale geletterdheid​ voor po en vo beschikbaar. Hiermee kunt u de ontwikkeling van de leerling volgen, een schooleigen programma vormgeven of ideeën opdoen voor de inzet van leeractiviteiten en concrete lessen.
Voorbeeld leermiddelen ICT basisvaardighedenhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/ict-basisvaardigheden/voorbeeldmaterialenVoorbeeld leermiddelen ICT basisvaardigheden53051aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0ASLO ontwikkelt samen met leraren basis- en voortgezet onderwijs voorbeeldmaterialen voor ICT-basisvaardigheden. Daarnaast zijn lesmaterialen van uitgevers en andere instanties geïnventariseerd.
Voorbeeldmaterialen informatievaardighedenhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/informatievaardigheden/voorbeeldmaterialenVoorbeeldmaterialen informatievaardigheden53213aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0A​SLO ontwikkelt samen met leraren basis- en voortgezet onderwijs voorbeeldmaterialen voor informatievaardigheden. Daarnaast zijn lesmaterialen van uitgevers en andere instanties geïnventariseerd.
Voorbeeld leermiddelen digitale geletterdheidhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/ict-basisvaardigheden/voorbeeldmaterialen-digitale-geletterdheidVoorbeeld leermiddelen digitale geletterdheid53117aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0AOp basis van de voorbeeldmatige leerplankaders van digitale geletterdheid zijn voorbeeld leermiddelen verzameld voor de digitale vaardigheden. Het gaat hierbij om lessen, lessenseries en methodes die aansluiten op de inhouden en doelen.