Leerplankundig thema
  • Digitale geletterdheid
  • 21e eeuwse vaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Computational thinking
  • ICT-basisvaardigheden
  • Informatievaardigheden
Trefwoorden
  • Machine learning
  • Robots
  • CT
  • Robotica
  • Computational thinking
  • AI
  • Kunstmatige intelligentie

Hoe het onderwijs de digitale werkelijkheid moet en kan bijhouden

16-10-2017

In het onderwijs van de toekomst mogen digitale vaardigheden niet ontbreken omdat ontwikkelingen erg snel gaan. In dit artikel worden verschillende trends beschreven en voorbeelden gegeven. Hierbij gaat het onder andere over:

  • Kunstmatige intelligentie
  • Robotisering
  • Machine learning
  • Domotica
  • Internet of things
  • Nepnieuws

In de Curriculumspiegel 2017 wordt verder ingegaan op deze trends en de relatie met het onderwijs en de rol van digitale geletterdheid.

Digitale geletterdheid bestaat uit een combinatie van:

  • ICT vaardigheden: alles wat nodig is om de werking van computers en netwerken te begrijpen; leren omgaan met verschillende soorten technologieën.
  • Computational thinking: het procesmatig (her)formuleren van problemen om met behulp van ICT-technieken en –gereedschappen oplossingen te vinden. Bewustwording van ICT-mogelijkheden maakt er deel van uit.
  • Informatievaardigheden: analyseren van informatie uit digitale bronnen, kritisch en systematisch zoeken, selecteren en verwerken van informatie en deze op bruikbaarheid en betrouwbaarheid beoordelen.
  • Mediawijsheid: de kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee leerlingen zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in de complexe digitale wereld.

 Zie ook

 

 

Trends in onderwijs voor Curriculum en ICT in Curriculumspiegel 2017http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/trends-in-curriculum-en-ict-in-curriculumspiegel-2017Trends in onderwijs voor Curriculum en ICT in Curriculumspiegel 201742693aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0ARobotisering, kunstmatige intelligentie, virtual reality, machinelearning, nepnieuws, digitale geletterdheid en meer aandacht voor cybercrime zijn trends die in het onderwijs een plaats moeten krijgen. De Curriculumspiegel 2017 gaat hier op in.
Leerlijnen digitale geletterdheidhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/projecten/leerlijnen-digitale-geletterdheidLeerlijnen digitale geletterdheid32569aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD5110700FBE73CE0E9D417468EC6DD73E85D3DEADe nieuwe leerlijn digitale geletterdheid is nu beschikbaar. De leerlijn bestaat uit de onderdelen computational thinking, mediawijsheid, informatievaardigheden en ICT basisvaardigheden. Ze zijn op aanvraag beschikbaar via digitalegeletterdheid@slo.nl
Voorbeeldmaterialen computational thinkinghttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/computational-thinking/voorbeeldmaterialenVoorbeeldmaterialen computational thinking42729aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0ASLO ontwikkelt samen met leraren basis- en voortgezet onderwijs voorbeeldmaterialen voor computational thinking. Deze voorbeeldmaterialen sluiten aan op het voorbeeldmatig leerplankader voor computational thinking.
Voorbeeldmaterialen ICT basisvaardighedenhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/ict-basisvaardigheden/voorbeeldmaterialenVoorbeeldmaterialen ICT basisvaardigheden42733aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0ASLO ontwikkelt samen met leraren basis- en voortgezet onderwijs voorbeeldmaterialen voor ICT-basisvaardigheden. Daarnaast zijn lesmaterialen van uitgevers en andere instanties geïnventariseerd.
Voorbeeldmaterialen informatievaardighedenhttp://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/informatievaardigheden/voorbeeldmaterialenVoorbeeldmaterialen informatievaardigheden42740aspx0x010100C568DB52D9D0A14D9B2FDCC96666E9F2007948130EC3DB064584E219954237AF390041811730C000416E82883467D78389120041811730C000430EB6EDE384DFD511070030E4F99CDB271C4BA03B601BFE6D7C0A​SLO ontwikkelt samen met leraren basis- en voortgezet onderwijs voorbeeldmaterialen voor informatievaardigheden. Daarnaast zijn lesmaterialen van uitgevers en andere instanties geïnventariseerd.