Medialisering van de samenleving | Kan de rol van media betrekken op het eigen gedrag en dat van de samenleving |
Kan de invloed van de media op overheid, beleid, maatschappij en cultuur aan de hand van voorbeelden uitleggen |
Kan de rol van media op het proces van politieke besluitvorming beschrijven |
Media en beeldvorming | Kan de rol van de media en de invloed op beeldvorming en daarmee de werkelijkheid aangeven |
Kan de overdracht van normen en waarden door media en commercie beschrijven |
Kan de invloed van de media op gedrag en houding beschrijven, onderzoeken en analyseren |
Kan fictie en werkelijkheid in de media onderscheiden |
Kent de commerciële motieven van media, zoals die van sociale netwerken |
Media, ICT-(basis)vaardigheden en informatievaardigheden | Exploreert actief de mogelijkheden van software, apparaten en toepassingen |
Kan diverse software, apparaten en toepassingen gebruiken |
Kan beveiligingsrisico's en privacyaspecten voor zichzelf en anderen benoemen |
Kan informatie bewaren en beheren |
Kan verschillende media gebruiken om informatie te ontsluiten en te delen |
Heeft een kritische houding ten aanzien van informatiebronnen |
Kan beoordelen of informatie logisch, consistent en realistisch is |
Kan representatie van gegevens op juistheid beoordelen |
Kan informatie effectief met anderen delen |
Kan op basis van vuistregels eigen veiligheid rondom betalingsverkeer inschatten |
Kan eigen mediagebruik en mediaconsumptie analyseren en doseren |
Creëren en publiceren van media | Kan aangeven welke media voor welk doel gebruikt kunnen worden |
Kent de intenties van verschillende soorten mediagebruik (zoals informatie, vermaak, verbinding, commercie, gezondheid) |
Heeft inzicht in de mogelijkheden van beeldtaal en audiovisuele communicatie |
Kan content produceren met behulp van diverse apparaten en toepassingen |
Kan content publiceren via internet |
Kan de werkelijkheid beïnvloeden met media |
Media, identiteit en participatie | Kan de relatie tussen media, identiteit en privacy uitleggen aan de hand van voorbeelden |
Kan doelbewust in sociale netwerken participeren en participatie van anderen bevorderen |
Kan bewust een eigen digitale identiteit vormgeven |
Kan binnen sociale netwerken de relevantie en waarde van informatie inschatten, en bewust informatie delen |
Kan eigen privacy en veiligheid bewaken en die van anderen respecteren |
Kan de impact van wereldwijd publiceren aangeven en consequenties benoemen |